Niezależnie od wielkości jednostki administracji, zima jest problemem, na który musi być przygotowany każdy samorząd. Mieszkańcy oczekują szybkiej reakcji służb drogowych w przypadku opadów śniegu, oraz skutecznej długotrwałej ochrony nawierzchni i chodników przed oblodzeniem. Jak skutecznie radzić sobie z zimowymi opadami o oblodzeniem z perspektywy samorządu? Gdzie miasto powinno się zaopatrzyć w sól drogową? Jakim środkiem najlepiej odśnieżać drogi i chodniki? Dziś porozmawiamy o soli drogowej dla gminy i miasta. Czytaj dalej!
Na ulicach i chodnikach wszystkich Polskich miast prędzej czy później znowu pojawi się sól. No właśnie, prędzej czy później? Odpowiednio wczesne zaopatrzenie w wysokogatunkową sól drogową to podstawa, jeżeli chcemy uniknąć klasycznego „drogowców znów zaskoczyła zima”. Dlaczego jednak wciąż sól jest najpopularniejszym środkiem do zwalczania śniegu i lodu? Czy istnieją lepsze alternatywy?
Zacznijmy od tego dlaczego stosujemy głównie sól drogową do odśnieżania miast:
– Sól drogowa jest tania, a na pewno tańsza od alternatyw takich jak chlorek wapnia.
– Posypanie drogi i chodnika solą jest logistycznie prostsze, niż odgarnianie śniegu łopatami i kruszenie lodu.
– Sól drogowa nie jest aż tak szkodliwa dla środowiska jak potocznie się uważa. Istnieją liczne metody zabezpieczenia odzieży, elementów metalowych auty i roślinności przed działaniem soli. Przykładem są maty absorbujące sól stosowane na zieleni miejskiej. Takie rozwiązanie stosuje Kraków.
– Polskie przepisy nie dają samorządom wielu możliwości stosowania innych środków organicznych do zwalczania oblodzeni i zalegającego śniegu. Nie widnieją one w rozporządzeniu ministerstwa jako dopuszczone do stosowania na drogach. W Polsce prawnie mamy do wyboru jedynie: piach, sól, chlorek wapnia lub chlorek sodu.
Szukasz sprawdzonego producenta soli drogowej obsługującego zlecenia każdego rozmiaru? Sprawdź naszą ofertę! Zaopatrujemy liczne samorządy.
Samorządy mają jeszcze do dyspozycji lżejszy roztwór soli drogowej w postaci solanki wylewanej cyklicznie na drogi. Jest ona mniej agresywna od klasycznego stężenia soli drogowej i nie wpływa tak negatywnie na niezabezpieczoną zieleń. Pamiętajmy o tym, że sól i wilgoć to gotowa recepta na korozję, zniszczenie roślinności i elementów odzieży. Rozsądne gospodarowanie solą to podstawa odpowiedzialnego zwalczania skutków zimy w samorządzie.
Co roku samorządy zbroją się w pługi, solarki i tony piasku oraz soli. Sam Gdańsk wydaje rocznie blisko 20 mln zł na zabezpieczenie dróg przed skutkami zimy. Poznań wydaje na ten cel prawie 24 mln zł. Kraków jedynie 15 mln zł.
Przeglądając historyczne dane łatwo zauważyć przypadki źle składowanej soli drogowej, lub niewłaściwe zabezpieczenie terenów zieleni. To wszystko generuje koszty idące w miliony złotych. Rada dla wszystkich samorządów jest prosta – nie chcesz tracić pieniędzy na niewykorzystanej, zbrylowanej soli drogowej? Wybieraj jedynie dostawcę soli z odpowiednio dostosowanymi magazynami. Trasa Holding posiada magazyny soli dostosowane do długoterminowego przechowywania soli położone na terminalu przeładunkowym w Małaszewiczach. Dlaczego jest to tak istotne? Jesteśmy w ten sposób w stanie przetransportować każdą ilość soli drogowej i zagwarantować jej długotrwałą jakość.
Kolejny koszt wynikający z samego stosowania soli to radzenie sobie ze skutkami jej kontaktu z otoczeniem. Gminy i miasta inwestujące w najtańszą sól drogową muszą być przygotowane na dodatkowy rachunek z tytułu:
– Usuwania korozji z elementów metalowych infrastruktury
– Regeneracja zieleni
– Liczne skargi mieszkańców
Należy pamiętać, że mieszkańcy słusznie oczekują czarnych i suchych dróg w okresie zimy. Dziwicie się? W końcu płacą podatki i oczekują w zamian za to bezpiecznej nawierzchni w okresie mrozów i opadów śniegu. Od pewnego czasu można zauważyć trendy ekologiczne i coraz częstsze pytania mieszkańców o możliwość redukcji zużycia soli drogowej i zastosowania innych substancji mniej szkodliwych dla roślinności, odzieży i karoserii samochodowej. Niestety tak jak wspomniano wcześniej, rozporządzenie ministerialne z 2005 roku mocno ogranicza środki stosowane w odśnieżaniu dróg i chodników miejskich. W zamian za to, gminy decydują się na wspieranie solenia dróg, posiłkując się droższym chlorkiem wapna w okresie większych mrozów. Można również fizycznie pozbywać się lodu i śniegu tak jak robione jest to chociażby w Poznaniu.
Władze gmin i miast nie mają wyboru, muszą solić drogi aby zapewnić mieszkańcom komfort i bezpieczeństwo poruszania się po drogach i chodnikach. Wybierając dostawcę soli drogowej należy jednak wybierać produkt możliwie najlepszy jakościowo. Sól drogowa powinna być przechowywana w specjalnych magazynach tak aby nie ulegała degeneracji.
Szukasz dostawcy wysokogatunkowej soli drogowej po najniższej cenie za tonę? Interesuje cię długotrwała współpraca w ramach zaopatrzenia miasta lub gminy w zapas soli drogowej? Sprawdź naszą ofertę i dołącz do grona zadowolonych odbiorców soli drogowej Trasa Holding.