Zastanawialiście się kiedyś czym różni się sól drogowa, od tej używanej na Polskich stołach? Sól drogowa wykorzystywana do posypywania oblodzonych jezdni i chodników, to przynajmniej w 90% zwyczajna sól stołowa (NaCl). Nie myśl jednak, że nadaje się ona do spożycia! Pozostałe 10% mieszanki soli drogowej jest śmiertelnie trująca dla ludzkiego organizmu, pomimo tego nadaje się ona doskonale do walki z oblodzeniem dróg i chodników.
Dziś dowiemy się, z czego składają się nowoczesne mieszanki soli drogowej. Pomimo tego, że sól przemysłowa wpływa negatywnie na środowisko naturalne (niszczy buty, karoserię aut, roślinność trawnikową i elementy infrastruktury drogowej), wciąż jest najlepszym środkiem wykorzystywanym do walki z oblodzonymi drogami i chodnikami. Co znajduje się w jej składzie?
W składzie soli przemysłowej soli drogowej znajdują się niemal zawsze:
Chlorek sodu (NaCl) – musi być go przynajmniej 90%. Najczęściej jest to 96% w mieszance soli szarej i 97% w mieszance soli białej. W warunkach normalnych, chlorek sodu jest bezbarwnym ciałem stałym o strukturze kryształu.
Niestety z uwagi na silne właściwości korozyjne, sól drogowa może wpływać negatywnie na niezabezpieczone elementy metalowe. Przypominamy wszystkim kierowcom, że warto zabezpieczyć karoserię i inne elementy metalowe odpowiednimi substancjami przed sezonem zimowym. Warto również zadbać o odpowiednie czyszczenie w sezonie wiosennym.
Substancje nierozpuszczalne w wodzie – maksymalnie do 8%.
Woda – maksymalnie do 3%
Żelazocyjanek potasowy K4[Fe(CN)6] (substancja przeciwzbrylająca) – stosowany w odpowiedniej proporcjach 20 mg/kg.
Sól drogowa musi być przechowywana w czystych pomieszczeniach magazynowych. Najistotniejszym parametrem, o jaki musi zadbać dystrybutor soli drogowej, jest jej suchość. Prawidłowo składowana sól drogowa jest sucha, bezwonna i bez widocznych oznak brylowania. Szukasz zaufanego dostawcy hurtowych ilości soli drogowej najwyższej jakości? Sprawdź ofertę tego dystrybutora.
Dostawa soli drogowej odbywa się za pomocą specjalnie przystosowanych samochodów lub kontenerów. Ważne jest, aby zachować neutralny stan soli podczas transportu i odpowiednio zabezpieczyć ja przed wilgocią. W tym celu powierzchnia transportu soli musi być czysta i sucha. Aby dotrzymać wszelkich standardów jakościowych, sól drogowa pochodząca od Trasa sp.z.o.o. jest testowana na każdym etapie. Od magazynu, przez transport, po dostarczenie na wskazany przez klienta adres.
Stosowanie soli drogowej, powinno odbywać się z umiarem. Poza wspomnianymi właściwościami korozyjnymi, ma ona negatywny wpływ na rośliny i skórę. Dla przechodniów jest uciążliwa, ponieważ odbarwia i niszczy nasze obuwie, dla drogowców istotnym jest, że niszczy betonowe elementy infrastruktury drogowej, takie jak krawężniki, płytki chodnikowe.
Zastanawiałeś się kiedyś nad popularnym powiedzeniem, ze „zima znów zaskoczyła drogowców”? To, że większość firm odpowiedzialnych za „solenie” nawierzchni niechętnie przeprowadza ten proces przez dłuższe okresy czasu wynika właśnie z troski o otoczenie. Większość statystyk podaje, że składy soli w spółkach gmin lub firmach prywatnych nigdy nie zostaje wyczerpana w okresie zimowym. Brak całodobowego solenia nawierzchni nie wynika więc z chciwości, lecz chęci ochrony środowiska i mienia mieszkańców.
Wszystkie formy soli stwarzają pewne zagrożenia dla środowiska, więc wiele osób szukało alternatyw, aby zatrzymać lód, nie niszcząc przy tym środowiska naturalnego. W Wisconsin – USA, stosuje się solankę serowa służy jako odmrażacz. Solanka jest produktem ubocznym, który zwykle jest wyrzucany, więc jest praktycznie darmowa. Inne miasta w Stanach Zjednoczonych były bardziej kreatywne i próbowały używać melasy, aby zmniejszyć korozyjność soli. Melasa jest mieszana z roztworem soli, tak więc obniżenie temperatury krzepnięcia jest nadal aktywne. Kanadyjska firma EcoTraction produkuje granulki z wulkanicznej skały, które pomagają stopić lód, ponieważ ciemny kolor pochłania ciepło, a także pomaga utrzymać przyczepność poprzez osadzanie w lodzie i śniegu. Miasto Ankeny w stanie Iowa eksperymentowało z nadmiarem soli czosnkowej, którą mieli pod ręką.
Nie brakuje kreatywnych rozwiązań zwalczania skutków zimy. W Polskich realiach alternatywą dla chlorku sodu jest : Chlorek wapnia oraz Chlorek magnezu.